Kennis

Webdesign trends 2024

Hoe zorg je dat je voor op de concurrentie loopt met jouw website?

Webdesign evolueert snel – Blijf up to date

In de snel veranderende wereld van het internet, waar de aandachtsspanne kort is en de concurrentie hevig, is het van belang om op de hoogte te blijven van de laatste webdesign trends. Webdesign trends evolueren snel en weerspiegelen veranderingen in gebruikersgedrag, technologische vooruitgang en estetische voorkeuren.

Om je te helpen de trends voor te blijven, duiken we in dit artikel in de meest innovatieve en impactvolle webdesign trends die je website naar een hoger niveau kunnen tillen.

Webdesign trends voor 2024

Webdesign draait niet meer alleen om esthetiek, maar ook om gebruikerservaring, functionaliteit en betrokkenheid. Door deze trends in je ontwerpstrategie te integreren, kun je een meeslepende online ervaring creëren die ervoor zorgt dat bezoekers terugkomen voor meer.

1. Storytelling of ‘scrollytelling’

Wellicht één van de belangrijkste trends die wij zien op contentwebsites is ‘scrollytelling’. Bezoekers lezen geen lange alinea’s meer. Ze scannen voornamelijk. Dit is waar scrollytelling in beeld komt: Scrollytelling, een term die ‘scrollen’ en ‘storytelling’ combineert, is een manier om op dynamische wijze multimediale verhalen te vertellen die zich ontvouwen terwijl je door de website scrolt.

Scrollytelling is een effectieve manier om je bezoekers te betrekken en aandachtig te houden bij het verhaal dat je probeert te vertellen op jouw website. Voor een extreem voorbeeld van Scrollytelling bekijk deze website eens: https://www.tronaeast.com/ 

Telefoons met vlinderkusje website geopend

2. Mobile-first design

Nu de meerderheid van het internetverkeer afkomstig is van mobiele apparaten, is Mobile-First Design een onmisbare trend geworden. Bij Mobile-First design ontwerp je de website eerst voor mobiele apparaten en zorg ervoor dat deze responsive is en visueel aantrekkelijk op schermen van alle formaten. Daarna gaan we pas ontwerpen voor desktop.

Wij analyseren de websites van onze klanten eerst met behulp van Google Analytics om te bepalen of we mobile-first moeten ontwerpen of desktop-first. Bij meerendeel mobiele gebruikers (70%+) gaan we vaak over op een mobile-first design. Deze aanpak verbetert de gebruikerservaring en kan een positieve invloed hebben op de positie in zoekmachines.

3. Micro-interacties of micro-animaties

Bij Pixel Express zijn we groot voorstander van micro-interacties. Micro-interacties zijn subtiele animaties of effecten die reageren op acties van gebruikers, zoals de muis over een knop bewegen of door een pagina scrollen.

Deze interacties voegen een menselijk tintje toe aan je website, waardoor deze boeiender en interactiever wordt. Of het nu gaat om een klein reactie wanneer er op een knop wordt geklikt of een kleurverandering bij hover, micro-interacties zorgen dat gebruikers betrokken blijven bij het navigeren van de website.

Benieuwd naar een voorbeeld? Hover maar eens over de onderstaande button!

4. Klantgerichte ervaring

Webdesign draait om het creëren van een gebruikersgerichte ervaring die anticipeert op de behoeften en voorkeuren van gebruikers. Het gaat verder dan esthetiek en richt zich op naadloze navigatie, intuïtieve interfaces en relevante inhoud.

Houd rekening met feedback van gebruikers en voer ‘user tests’ uit om een goede browse-ervaring te garanderen. Zulke testen kun je bijvoorbeeld uitvoeren met een tool genaamd HotJar, waarmee je opnames van het gebruik van de website kunt analyseren. Een andere manier is om in jouw omgeving user tests te laten uitvoeren en hieruit feedback te verzamelen.

5. Donkere mode: stijlvol en fijn voor de ogen

De donkere modus heeft de digitale wereld stormenderhand veroverd. Hij biedt een strakke en moderne esthetiek en vermindert de belasting van de ogen, vooral in omgevingen met weinig licht. Het implementeren van de donkere modus verbetert het gebruikerscomfort en geeft je website een eigentijdse uitstraling.

6. Minimalistische aanpak voor een premium uitstraling

De minimalistische aanpak benadrukt eenvoud, waarbij negatieve ruimte en minder elementen worden gebruikt om een elegant en overzichtelijk ontwerp te creëren. Deze trend verbetert de leesbaarheid, concentreert zich op de belangrijkste inhoud en zorgt voor een soepele gebruikerservaring.

Apple staat hier bekend om en is het levende bewijs dat dit goed werkt. Met name wanneer je een ‘premium’ uitstraling wilt of wanneer het product / de ‘visuals’ het middenpunt van de aandacht moeten zijn.

7. Digitaal toegankelijk webdesign

Inclusiviteit is een cruciaal aspect van modern webdesign. Het wordt dan ook verplicht voor bepaalde bedrijven om digitaal toegankelijk te zijn. Zorg ervoor dat jouw website toegankelijk is voor gebruikers met een handicap door functies te integreren zoals alt-tekst voor afbeeldingen, duidelijke navigatie en leesbare lettertypen. Meer weten? Ga naar ons artikel de verplichting van digitale toegankelijkheid.

Veelgestelde vragen over webdesign

Wat is scrollytelling?

Scrollytelling, een term die ‘scrollen’ en ‘storytelling’ combineert, is een manier om op dynamische wijze multimediale verhalen te vertellen die zich ontvouwen terwijl je scrolt. Het is een goede manier om je publiek te betrekken en actief in contact te houden met het verhaal dat wordt geconsumeerd.

Wat zijn mirco-interacties?

Micro-interacties op een website verwijzen naar kleine, subtiele animaties of effecten die reageren op de acties van de gebruiker. Deze kleine interacties voegen een menselijk element toe aan de gebruikerservaring en dragen bij aan een meer boeiende en interactieve website. Ze zijn bedoeld om de gebruiker bewust te maken van hun handelingen en om een gevoel van responsiviteit te creëren.

Zijn deze webdesign trends geschikt voor alle websites?

Niet alle trends zijn universeel geschikt. De keuze van trends hangt af van je doelgroep, branche en branding. Is je doelgroep bijvoorbeeld 65+, dan raden we het af om hele drukke animaties toe te voegen. Beoordeel trends op basis van hoe goed ze aansluiten bij de doelen van je website en de verwachtingen van de gebruiker.

Geïnspireerd door deze webdesign trends?

Pixel Express is gespecialiseerd in webdesign. Laat jouw webdesign uitbesteden, we bespreken graag eens de mogelijkheden met je in een vrijblijvend gesprek.

Meer resultaten behalen?