Kennis Nieuws WCAG

Jouw website moet digitaal toegankelijk zijn

Ja, je leest het goed. Vanaf juni 2025 wordt de ‘European Accessibility Act’ geimplementeerd in de EU. We leggen uit wat dit voor jou kan betekenen.

Valt mijn bedrijf ook onder de European Accessibility Act?

De EAA is van toepassing op diverse websites, wellicht ook op die van jou. De EAA is relevant voor de volgende producten en diensten:

Producten:

  • Computers en besturingssystemen
  • Smartphones en andere communicatieapparatuur
  • TV-apparatuur gerelateerd aan digitale televisiediensten
  • Geldautomaten en betaalterminals (bijvoorbeeld kaartbetaalmachines in supermarkten)
  • E-readers
  • Ticket- en incheckautomaten

Diensten:

  • Telefoondiensten
  • Bankdiensten
  • E-commerce
  • Websites, mobiele diensten, elektronische tickets en alle informatiebronnen voor lucht-, bus-, spoor- en watervervoersdiensten
  • E-books
  • Toegang tot audiovisuele mediadiensten (AVMS)
  • Oproepen naar het Europese alarmnummer 112

Vanaf juni 2025 moet de EAA worden nageleefd binnen de lidstaten van de Europese Unie. Dit betekent dat mensen met een handicap, welke handicap dan ook, online kunnen winkelen zoals elke andere gebruiker. Het platform, de website of webshop moet daarvoor voldoen aan de richtlijnen van de Web Content Accessibility Guidelines (WCAG) niveau AA.

Er geldt echter een uitzondering voor kleinere bedrijven. Dit zijn bedrijven met een jaarlijkse omzet van minder dan 2 miljoen euro en minder dan 10 werknemers. Val je hier niet onder, dan hoeft jouw website dus nog niet te voldoen aan digitale toegankelijkheid. Toch kan het goed zijn om bij het laten maken van een nieuwe website alvast na te denken over digitale toegankelijkheid: het heeft namelijk ook een positief effect op jouw conversieratio.

Wat is WCAG?

De Web Content Accessibility Guidelines (WCAG) worden beschouwd als de maatstaf voor de toegankelijkheid van websites. WCAG-richtlijnen zijn opgesteld door het World Wide Web Consortium (W3C) en zijn de beste en eenvoudigste manier om uw website bruikbaar te maken voor al uw klanten.

Veel overheden en organisaties in de gezondheidszorg moeten wettelijk voldoen aan deze standaarden (WCAG Niveau AA). Voor een virtueel, particulier of groot bedrijf is het echter geen noodzaak om aan de WCAG-richtlijnen te voldoen. Als je deze standaard volgt, weet je zeker dat je website toegankelijk is voor een zo breed mogelijk publiek.

WCAG richtlijnen

De WCAG succescriteria zijn gebaseerd op vier belangrijke toegankelijkheidsprincipes waarmee je rekening moet houden als je wilt voldoen aan WCAG.

01

Waarneembaar

Simpel gezegd betekent dit dat de inhoud waarneembaar moet zijn voor de zintuigen van een gebruiker. Dit betekent dat ze in staat moeten zijn om de informatie die aan hen wordt gepresenteerd te herkennen.

  • Verschaf tekstuele alternatieven voor niet-tekstuele inhoud.
  • Voorzie een transcriptie bij audio- en videomateriaal.
  • Voorzie ondertiteling bij videomateriaal.
  • Zorg voor een logische structuur in de inhoud.
  • Maak gebruik van semantische (betekenisvolle) codering.
  • Zorg ervoor dat elke functie bruikbaar blijft wanneer de standaard tekstgrootte wordt verdubbeld.
02

Bedienbaar

Hierbij gaat het erom dat gebruikers gemakkelijk door jouw website kunnen navigeren en dat de interface gebruiksvriendelijk is. Er mag geen enkel deel van de site ontoegankelijk zijn of er mogen geen stappen zijn die iemand niet zou kunnen voltooien.

  • Zorg dat alle functies bedienbaar zijn via het toetsenbord.
  • Laat de focus van het toetsenbord zien.
  • Gebruik informatieve titels voor pagina’s en vensters.
  • Maak gebruik van duidelijke omschrijvende links om de bestemming aan te geven.
  • Vermijd knipperende inhoud.
03

Begrijpelijk

Gebruikers moeten de informatie voor zich kunnen verwerken en ook kunnen begrijpen hoe ze de website moeten gebruiken en navigeren.

  • Laat de software in staat zijn om de taal van de pagina te detecteren.
  • Maak de tekst duidelijk leesbaar en begrijpelijk.
  • Zorg ervoor dat alle velden in formulieren voorzien zijn van zichtbare en betekenisvolle labels.
  • Faciliteer het eenvoudig herkennen van foutieve invoer in formulieren
04

Robuust

Dit gaat over het belang om na te denken over de manieren waarop technologie kan evolueren en dit in te bouwen in de manier waarop je de website aanpast.

  • Schrijf foutloze code.
  • Optimaliseer de compatibiliteit met zowel huidige als toekomstige browsers en andere hulpprogramma’s.
  • Zorg ervoor dat hulptechnologieën begrijpen wat elke functie inhoudt en in welke status deze zich bevindt.

Wees voorbereid en onderneem op tijd actie

Als ondernemer heb je officieel tot juni 2025 de tijd om je website of webshop digitaal toegankelijk te maken. Hoewel deze deadline wellicht nog ver weg lijkt, onderschat niet hoeveel inspanning nodig is om aan deze wetgeving te voldoen.

We adviseren je om nu actie te ondernemen. Waarom wachten op wetgeving (en boetes) als je nu al veel mensen een verbeterde ervaring kunt bieden door je webshop voor hen toegankelijk te maken?

Het is niet alleen een vriendelijke geste; het is ook zakelijk slim om deze doelgroep te bedienen! Een toegankelijke website leidt al snel tot 15% meer conversies. Bovendien heeft optimalisatie voor digitale toegankelijkheid direct een positief effect op je zichtbaarheid in zoekmachines. De exacte WCAG richtlijnen kun je op de website van W3C vinden.

Samenwerking met Digitaal Toegankelijk

Voor het digitaal toegankelijk maken van websites werken wij samen met Digitaal Toegankelijk, waarbij zij verantwoordelijk zijn voor het onderzoeken van de website op de eisen van de verschillende WCAG niveau’s. Dit onderzoek gebruiken wij vervolgens weer om de websites van onze klanten digitaal toegankelijk te maken.

Benieuwd of jouw website Digitaal Toegankelijk is?

Vraag een vrijblijvend adviesgesprek aan door jouw gegevens hiernaast achter te laten. We kijken graag even met je mee.

Naam(Vereist)
Meer resultaten behalen?