Menu
Menu

Kennis

De kunst van effectieve call-to-actions

Pixel Express medewerkers aan het overleggen

Effectieve call-to-actions

Wil jij meer leads genereren? Wil je meer aanvragen op jouw nieuwsbrief? Meer offerte aanvragen? Wij begrijpen dat het sturen van de acties van je websitebezoekers essentieel is voor het behalen van jouw doelen. Het begint allemaal met effectieve call-to-actions (CTA’s). In dit artikel gaan we dieper in op de kunst van het strategisch plaatsen van duidelijke oproepen tot actie. Of je nu een groeiend bedrijf bent of al stevig in de markt staat, de kracht van goed geplaatste CTA’s kan het verschil maken.

Call-to-action gif

Wat is een call-to-action?

Een call-to-action (CTA) is een uitnodiging aan de bezoeker van je website om een specifieke actie te ondernemen. Dit kan variëren van het invullen van een formulier en het downloaden van een whitepaper tot het plaatsen van een bestelling. Een effectieve CTA is essentieel voor het sturen van het gedrag van de bezoeker en het behalen van je doelstellingen.

Waar moet ik een call-to-action neerzetten op mijn website?

Plaats CTAs op strategische locaties waar bezoekers geneigd zijn actie te ondernemen. Over het algemeen is dit bovenaan en onderaan je landingspagina, maar dit is natuurlijk erg afhankelijk van de aard van de pagina en website. 

Op een productdetailpagina wil je eerst afbeeldingen en productinformatie presenteren voordat de bezoeker het product toevoegt in zijn winkelmand. 

Op een landingspagina of blog over jouw dienst, wil je misschien dat de bezoeker eerst de benodigde informatie leest. In dit geval zet je de call-to-action in ieder geval onderaan de pagina neer.

Verder is het belangrijk dat de bezoeker door de gehele website gestimuleerd wordt om gegevens achter te laten. Daarom plaatsen wij altijd een call-to-action in de header, oftewel navigatie van de website. Hierdoor is er constant een call-to-action in beeld.

Hoe zorg ik dat mijn call-to-actions meetbaar zijn?

Om de effectiviteit van je CTAs te meten, maak je gebruik van analytics tools zoals Google Analytics en Google Tag Manager. Door jouw call-to-actions te meten, kun je jouw CTA’s optimaliseren en de conversieratio van je website verhogen.

Plaats je call-to-actions bewust

Door bewust om te gaan met de vormgeving, tekst en plaatsing van je call-to-actions, kun je de bezoekers van je website effectief aanzetten tot de gewenste acties. Experimenteer, meet en pas aan om het maximale uit je CTA-strategie te halen.

Pixel Express medewerker bezig achter laptop

Ook een converterende website?

Wil jij een effectieve, converterende website? Neem contact op met ons voor een vrijblijvend gesprek om te kijken wat de mogelijkheden zijn. 

Kennis

Contentstrategie

Kennis Nieuws

Een hedendaagse upgrade

Kennis

Welk CMS is geschikt voor jouw bedrijf?